Alla kategorier
- Visa alla tillbehör
- Visa alla släpvagn
- Visa alla bilvård
- Visa alla verktyg
- Visa alla garage
Fyll i dina uppgifter nedan för att logga in.
Ett konto skapas automatiskt upp till dig vid köp
Fyll i din e-postadress.
Du kommer att få ett mejl med anvisningar för att återställa ditt lösenord.
Utmärkt!
Tack! Du har nu reserverat ANTAL RÖR EJst PRODUKTNAMN RÖR EJ till butik BUTIKSNAMN RÖR EJ. Butiken kommer kontakta dig för att bekräfta order och när den kan hämtas upp i butik.
Någonting gick fel
Något gick fel med din beställning, försök igen eller kontakta kundservice.
Fyll i formuläret nedan för att skicka in beställningen till butik:
Denna produktkategori innehåller fordonsspecifika produkter. Ange ditt registreringsnummer så visar vi vilka av dessa som passar till ditt fordon.
Xenonlampan kallas även för gasurladdningslampa. Xenonljuset alstras av en ljusbåge i en glaskolv fylld med xenongas och ger ett kraftigt ljus jämfört med t.ex. halogenlampor. Att tända lampan kräver ca. 25000 volt, men därefter förbrukar lampan endast 35 watt. En xenonlampa ger ca 2,5 gånger mer ljus än en vanlig 100 watts halogenlampa. Xenonlampan är mer vilsam för ögat då den har ett dagljusliknande och även en mer korrekt färgåtergivning än vad halogenljus gör.
Här följer en snabb överblick över de många fördelar som det innebär att utrusta bilen med xenonljus:
Det starka ljuset har stora fördelar vid olika sorters körning, såsom vid mörkerkörning, på skogskantade vägar eller genom områden med stora hyggen där det kan vara stor risk för möte med vilda djur. Rent generellt kan det sägas att vid användning av xenonljus ökar trafiksäkerheten.
När du som bilägare själv väljer att byta eller installera dina extraljus är det viktigt att följa bifogade föreskrifter och vidta rekommenderade skyddsåtgärder för bästa resultat, men även för att undvika skador på dig själv.
Om du vill avstå från att montera xenonljusen själv står vi på Autoexperten verkstad redo att hjälpa dig. Autoexperten, som också är återförsäljare av extraljus och xenonlampor, finns över hela landet, från norr till söder, så kolla upp var din närmaste Autoexperten bilverkstad ligger. Kanske är det närmare än du tror.
Att konvertera eller bygga om en strålkastare avsedd för halogen är inte tillåtet enligt de reglementen som gäller i Sverige och Europa. Detta gäller både extraljus och bilens ordinarie halv- och helljus. För att lagligt konvertera bilens hel-och/eller halvljus till xenon måste godkända xenonstrålkastare monteras. Dessutom ska bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering av dessa samt strålkastarrengöringsanläggning. Därefter måste bilen registreringsbesiktigas.
Till skillnad från många andra lampor förekommer xenonlampor med flera olika sorters ljussken. I Sverige finns det bestämmelser som ger bilägare rätt att använda xenonlampor på 4300 Kelvin som ger ett vitt ljus och 6000 Kelvin som ger ett blåtonat vitt ljus. Att montera lampor som överstiger 7000 Kelvin är slöseri då ljustonen går över till lila, färgåtergivningen blir sämre och vi ser helt enkelt sämre. Brinntiden på dessa ljuskällor är längre jämfört med många andra lampor. För att göra en jämförelse har xenonljusen en beräknad brinntid på cirka 2000 timmar mot cirka 1000 timmar som är maximal brinntid för halogenlampor.
Det finns ytterligare faktorer att ta hänsyn till när det gäller val av extraljus. Xenonljus är till skillnad från många andra lampor inte känsliga för att bli överhettade vilket är till stor fördel när du kör långa sträckor. Den långa brinntiden är en säker garanti för många timmars bilkörning, men någon gång uppstår situationen att xenonet avtar och lamporna behöver bytas ut. Ett bra kännetecken på att dina extralampor börjar avta i ljusstyrka är när xenonljuset övergår i svagt rosa sken.
Själva konstruktionen och tekniken hos xenonlampan, eller rättare sagt gasurladdningslampan som det egentligen heter, är en komplicerad process. Den sker automatiskt vilket gör att du som bilägare lugnt kan lämna detta åt tekniken. Ibland är det dock både roligt och intressant att sätta sig in i hur vissa saker fungerar, och för dig som vill veta mer om xenon, dess funktion och uppbyggnad följer här en mer detaljerad beskrivning.
Xenon är en ljuskälla som är vanligt förekommande både i extraljus och i bilens halv- och helljus. Ljuset alstras i ett glasrör med hjälp av ädelgasen xenon och metallsalter. När gasen och salterna möts uppstår en ljusbåge som ger ett starkt sken. Den låga energiförbrukningen och den snabba tändningen gör att xenontekniken passar väldigt bra för extraljus. En av fördelarna med att använda denna typ av ljuskälla är att den inte alstrar någon ström från bilbatteriet. Energin som går åt för att driva lampan kommer från en elektronikenhet där tändaren av lampan antingen är separat eller inbyggd.
Xenonlamporna finns i olika modeller, där vissa innehåller kvicksilver medan andra är helt fria från kvicksilver. De olika beteckningarna hjälper dig att välja lampa med eller utan kvicksilver:
• D1 - D2 innehåller båda kvicksilver
• D3- D4 är båda fria från kvicksilver
Det starka ljusskenet har även gett upphov till att lamporna ibland kallas för högintensiva lampor, vilket är en närmast direktöversättning av den engelska förkortningen HID som står för high intencity discharge.
Vi är certifierade hos Trygg e-handel. Hos oss handlar du alltid tryggt och säkert med 30 dagars öppet köp
Få senaste nytt och specialerbjudanden från Autoexperten, ange din epost här.
Ring oss på